1283-06/3 A nevelési-oktatási intézmények működéséről, az intézményi pedagógiai munkáról szóló esetleírások adott szempontok alapján való elemzése, értékelése szakmai megbeszélés keretében
1. Mutassa be a tanulók felügyeletével, gondozásával, a szülői kapcsolattartással kapcsolatos pedagógiai asszisztensi feladatokat.
– A tanuló jogai és kötelességei a hatályos közoktatási törvény alapján
– A szülő jogai és kötelességei a hatályos közoktatási törvény alapján
– az iskolai házirend szerepe
– a közoktatási intézmények oktatási rendjének ismerete
– Tanulói jogviszony (felvétel, átvétel)
1993. évi LXXIX. tv. a közoktatásról;
2007. évi LXXXVII. tv. a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. módosításáról
A tanuló jogai és kötelességei
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról II. fejezet 10. § (a tanuló jogai)
– A közoktatásról szóló törvénynek a gyermekek, tanulók jogaira és kötelességeire vonatkozó előírásai olyan általános alapelveket tartalmaznak, amelyeknek az intézmény működése során kell megvalósulnia.
- Az óvodák, iskolák és kollégiumok belső szabályzataik elkészítésénél, az egyedi ügyekben hozott döntéseiknél minden esetben kötelesek figyelembe venni a törvénynek ezeket az előírásait.
- Az intézményi belső szabályzatok – nevelési program, pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat, házirend – a jogok gyakorlását nem szűkíthetik, csorbíthatják, zárhatják ki.
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról II. fejezet 11. § (a tanuló jogai)
- A közoktatásról szóló törvény rendelkezései biztosítják a tanulónak a tájékozódás, az információhoz jutás, a javaslattétel jogát. A tanulói joggyakorlás sajátossága, hogy nem kötődik életkorhoz. Minden tanulónak azonosak a jogai és kötelezettségei, függetlenül attól, hogy hány éves. A jogokat és kötelezettségeket minden tanuló személyesen gyakorolja. A tanulói jogviszonyban tehát a jogképesség nem korlátozott.
– Oktatási jogokhoz való fordulás a tanuló részéről, ha jogai csorbultak.
– Tanulószobai ellátásban részesüljön.
– Angol nyelvhez felkészülést kapjon (kiegészítésben).
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról II. fejezet 12. § (a tanuló kötelessége)
A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 20-27/B §-ai határozzák meg a tanulói kötelesség teljesítésével kapcsolatos eljárási rendelkezéseket.
– Részt vegyen foglalkozásokon.
– A házirendben foglaltak betartása.
- Óvodából, iskolából való távolmaradás jogkövetkezményei
- Mulasztások igazolására vonatkozó előírások
- Az osztályozó- és javítóvizsgák módja
- Az iskola helyi tantervének előírásai a magasabb iskolai osztályba lépés feltételeiről
A szülő jogai és kötelességei
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról II. fejezet 13-14. §
- Az óvoda, iskola és kollégium működését, tevékenységét a nyitottság kell, hogy jellemezze. A közoktatásról való törvény garantálja a szülőknek a véleménykérés és a tájékozódás szabadságát.
- Minden szülőnek jogában áll megismerni annak az intézménynek a tevékenységét, amelybe gyermekét beíratta.
- Jogában áll megismerni annak belső szabályzatait, jogában áll tájékoztatást kérni az intézmény vezetőitől, pedagógusaitól és más alkalmazottaitól.
- A szülő segítséget kérhet gyermeke neveléséhez, és a pedagógusok kötelesek a szükséges tájékoztatást, információt a szülő részére megadni.
A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 8. §-a előírja, hogy az óvodák, iskolák és kollégiumok tegyék hozzáférhetővé belső szabályzataikat és dokumentumaikat, és meghatározott időközönként adjanak felvilágosítást az azokban foglaltakról.
A iskolai házirend szerepe
- A közoktatásról szóló törvény 40. § (8, 9, 10) bekezdései alapján az iskola házirendje határozza meg, hogy milyen módon lehet gyakorolni a közoktatásról szóló törvényben, továbbá a jogszabályokban meghatározott jogokat és kötelességeket.
Tartalma:
I. Tanulói jogviszony keletkezésének és megszűnésének szabályai
II. Tanórákkal és tanórán kívüli foglalkozásokkal kapcsolatos jogszabályok
III. A magasabb évfolyamba lépés feltételei
IV. Az iskola munkarendje
V. A tanulói jogok és kötelességek gyakorlásának módja
V/1. Tanulói jogok
V/2. Tanulói szociális kedvezmények elvei
V/3. Tanulói kötelezettségek
VI. A helyiségek és az iskolához tartozó területek használatának rendje
VII. A tanulók jutalmazásának, fegyelmi büntetésének elvei, formái
VII/1. A tanulók jutalmazásának elvei
VII/2. A jutalmazás formái
VII/3. Fegyelmi intézkedések
VIII. A tanulókra vonatkozó védő-óvó előírások
IX. A tanulói hiányzások igazolásának rendje
- A házirendet az iskola igazgatója készíti el.
- A házirendet a nevelőtestület fogadja el a diákönkormányzattal és a szülői munkaközösséggel egyeztetve.
- Az elkészült házirendet az iskolák fenntartói hagyják jóvá, a jóváhagyás után lép életbe, és visszavonásig érvényes.
- A házirend felülvizsgálatára, esetleg módosítására – amennyiben jogszabályi változás nem teszi szükségessé – legalább 4 évente kerül sor.
- A módosítást kezdeményezheti a nevelőtestület, a diákönkormányzat.
- A házirend akkor lép hatályba, ha minden érintett fél megtárgyalta és egyetértett a tartalmával.
(Fontos, hogy a gyermekek is elfogadják, így jobb, ha rövid, tömörebb megfogalmazást használunk a házirend elkészítésénél és azt a gyerekekkel is megismertetjük.
A közoktatási intézmények oktatási rendje
24/2009. (V. 25.) OKM rendelet a 2009/2010. tanév rendjéről
Részei:
- A rendelet hatálya
- A tanév, a szorgalmi idő (tanítási év)
- Tanítási szünet a szorgalmi időben, a tanítás nélküli munkanapok
- A vizsgák rendje
- A felvételi eljárás és beiratkozás
- A tanulmányi versenyek
- Országos mérés, értékelés elrendelése
- Az országos mérés, értékelés alapján meghatározott tanulói képességszint-határok
Tanulói jogviszony (felvétel, átvétel)
- A közoktatási törvény 66.§-a határozza meg.
- A 42. § határozza meg a tanulmányi jogviszony létesítésének tanulmányi feltételeit.
- Jelentkezés alapján történik.
- A felvételről és átvételről az iskola igazgatója dönt a 46. § alapján.
- A tankötelezettség szabályozása
- 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 16.§-a